Monday, November 9, 2009

REKOLEKSI AKHIR TAHUN TPBK

Kalau kamu mau tau, yang ari minggu suda kami balik dari Purun pigi itu Rekoleksi Akhir Tahun TPBK (Tim Pelayanan Belia Keuskupan), yang diadakan pada 06-07 Disember 2009 di Rumah Retret Keuskupan Keningau Purun (RRKK Purun). Peserta Mission Sook tinggal lagi 1 malam sampai 08hb, sebab susah gia mau balik malam, paroki lain bilang Mission Sook paling jauh yang pigi Purun tau-tau sama juga jarak pigi St. Theresa, Tambunan.

10 orang peserta dari Mission Sook yang join ini Rekoleksi. Tema untuk Rekoleksi kali ini ialah “Bersatu, bersama, melayani dengan (dalam) Yesus” best tema ni Rekoleksi kan?, tapi sejauh manakah tema ini menjadi “best” di dalam Tim Belia di setiap paroki/mission di Keuskupan Keningau. Bapa Uskup Cornelius Piong telah memimpin Misa Kudus Pembukaan dalam homilinya Bapa Uskup menyatakan bahawa bersatu itu penting di dalam pelayanan lebih-lebih lagi di dalam Tim. Antara pemberi sesi semasa Rekoleksi ini ialah Fr. Ronnie Luni, Sr. Tina Basil dan Sdra Wilfred James. Misa Kudus Penutup oleh Fr. Ronnie Luni. Rekoleksi ini membawa para peserta untuk “mendengar, merenung dan berdoa”. Rekoleksi di akhiri dengan Mesyuarat TPBK yang dipimpin oleh Sdra Wilfred James (Koordinator Belia Keuskupan).


Rekoleksi ini telah menyedarkan Tim Belia di Mission Sook, betapa pentingnya semangat Kesatuan di dalam pelayanan belia, terbuka kepada teguran di antara sesama dan saling memahami diantara satu sama lain.




No comments:

Post a Comment