Thursday, August 20, 2009

Keangkuhan di dalam pelayanan

“Saya ada pengalaman luas dalam pentadbiran, jadi saya tahu bagaimana yang terbaik untuk gereja,” kata seorang ketua belia yang dilantik oleh seorang paderi paroki untuk menerajui kerasulan belia.

Kata-kata ini diucapkan oleh beliau sebaik sahaja mesyuarat belia selesai. Namun ironinya, mesyuarat itu tidaklah berjalan dengan lancar. Malah selepas itu pun, ramai yang tidak puas hati dengan pengerusi tersebut kerana sikapnya yang angkuh dan tidak mendengar pendapat kata orang lain.

Pengalaman dan bakat yang dimiliki oleh ahli-ahli gereja amatlah dialu-alukan untuk disumbangkan di dalam pembangunan gereja. Sejarah telah memperlihatkan bagaimana orang-orang yang berbakat dalam bidang tertentu, menjadi penyumbang besar dalam Gereja. Misalnya Leonardo da Vinci yang telah melukis dan mengukir banyak gambar dan patung kudus di sekeliling Dataran Santo Petrus, di Roma.

Kepakaran-kepakaran tertentu sudah pasti dalam memajukan Gereja dalam beberpa sudut tertentu seperti dalam pengurusan kewangan, pembangunan fizikal, pentadbiran sumber tenaga dan pendidikan.

Banyak elemen yang dipraktikkan dalam gereja diserap daripada cara kerja syarikat atau dalam badanbadan kerajaan. Entiti-entiti ini sememangnya di luar lingkungan Gereja namun kita mengambil beberapa unsur yang boleh diguna pakai dalam pengurusan gereja.

Walau bagaimana pun, Gereja juga mempunyai panduan pentadbiran yang terkandung dalam Undang-undang Kanon Gereja. Antara lain undang-undang ini menggariskan bagaimana pengurusan dan pentadbiran Gereja Katolik secara umum yang merangkumi seluruh angota gereja termasuklah Sangti Papa sendiri.

Berbalik kepada kisah pengerusi belia tadi, pengalaman beliau di dalam kerjayanya yang hebat, bukan penjamin kepada kejayaan pentadbiran di dalam sesebuah kerasulan.

Apa yang jelas, Gereja menerima elemen-elemen luar bagi digunakan dalam pengurusan Gereja, namun Gereja bukan berlandaskan pada elemen tersebut. Gereja telah wujud selama 2000 tahun kerana dua perkara ini — iman dan cintakasih.

Dua perkara ini membolehkan Gereja mampu berdiri dan ditadbir mengikut acuannya sendiri. Ini kerana, setiap perkara yang dilakukan di Gereja harus berdasarkan dua perkara ini dan bukan kepada kepakaran atau keuntungan semata mata. Dua perkara utama inilah merupakan aset utama Gereja dalam menereuskan urusan urusan seharian.

Satu lagi kisah yang saya ingin kongsikan di sini ialah kisah rakan saya yang tidak menjawat jawatan Pengerusi, tetapi banyak memajukan kelas Inisiasi Kristian dan kursus perkahwinan.

Setelah tiga tahun dia mencurahkan pelayanan di Gereja tersebut, tiba-tiba dia disingkirkan oleh sekumpulan belia yang mengaku mempunyai pengetahuan agama dan kepakaran yang lebih tinggi.

Oleh kerana ditolak, maka rakan saya meninggalkan jawatannya dan melayani di Gereja lain. Saya memahami perasaan beliau akibat ditolak kerana keangkuhan orang lain.

Tetapi, seperti yang dikatakan tadi, Gereja dan sesebuah kerasulan teguh kerana iman dan cintakasih.

Umat mulai menyedari kumpulan belia yang begitu karismatik ini tidak searif mana pun, tidak memahami dan tidak memperlihatkan sikap yang baik. Saya dan rakan saya, hanya boleh mendoakan mereka kerana mereka tidak mahu menerima nasihat apatah lagi mahu meminta pertolongan.

Kita harus ingat bahawa kepakaran atau kekayaan tidak akan menjamin kesinambungan hayat Gereja.

Kepakaran individu akan hilang bersama bilamana ajalnya tiba. Namun Gereja akan tetap sentiasa berdiri kerana iman dan cintakasih telah disemaikan pada orang lain. Kedua-dua aset ini merupakan landasan dan juga merupakan tujuan, arah haluan dalam menerajui Gereja.

Kita boleh memberikan kepakaran kita pada gereja, tetapi gereja bergerak bukan kerana kepakaran kita. Gereja digerak dan ‘ditadbir’ oleh satu unsur yang kita tidak nampak iaitu ROH KUDUS. — Pierre Kee

dipetik dari http://www.heraldmalaysia.com

No comments:

Post a Comment